Grød og amning - får hun nok mælk?

29. februar 2008

Alder:
5 mdr.

Grød og amning - får hun nok mælk?

Hej Helen

Nu har min datter på 5 mdr. fået grød i 1 måned og hun har taget rigtig fint imod det og spiser det med velbehag. Hun får nu 2 måltider om dagen, 1 x grød og 1 x mos (ca. 1-1,5 dl pr gang).

Jeg synes dog, at det er lidt svært mht. amningen, da hun ikke spiser så meget hos mig mere (det skal hun måske heller ikke, når hun nu får anden mad?), dels fordi hun er så nysgerrig efter alting og skal følge med i alt og dels fordi hun ikke virker så sulten.

Jeg har længe været nødt til at sætte mig i et andet rum med hende hvor der er helt stille, kan slet ikke amme hende når der er andre mennesker, men nu synes jeg også hun er helt vildt ukoncentreret når bare vi er os selv og jeg kan som regel bedst få hende til at spise hos mig når hun er træt. Ulempen er så at hun falder i søvn mens hun spiser og jeg synes det er synd at hun så skal vågne når hun skal have tøj på og sove i barnevognen (kan ikke sove indendørs om dagen).

Du får lige vores dagsplan som lige p.t. ser således ud:

8.00 Vågner – er ikke sulten på det tidspunkt, så vi står op og pusler, leger etc.

9.00 Ammes, hvor hun som regel powernapper 30 min. mens hun spiser

10.00 Får grød med frugtmos – tilbydes bryst efterfølgende og spiser 2-5 min.

10.30-11.00 Formiddagslur (mellem 1,5 og 3 timer)

14.00-15.00 Ammes

Sover derefter ca. 2 timer.

17.00 Ammes – men som regel vil hun ikke spise særlig meget på det tidspunkt, da hun har alt ...

Annonce

... for travlt med at opdage verden.

18.00 Grøntsagsmos – kort amning efterfølgende

19.30 Ammes i vores seng og puttes i egen lift 45 min. senere.

24.00 Ammes

5.00-6.00 Ammes

Lurene og grødmåltid om formiddagen er jeg begyndt at lægge på det tidspunkt, da jeg så kan køre samme rytme hver dag og ikke er afhængig af at skulle være hjemme midt på dagen, hvor vi nogle gange går til gymnastik og rytmik (har også haft en del lægebesøg), så det virker mest praktisk og min datter virker til at trives med det.

Det skal siges, at jeg ammer fra begge bryster hver gang (altså ved de ”lange” amninger), ca. 25 min på det ene og 5-10 min. på det andet, om natten dog længere på det andet. Men er det stadig nødvendigt at amme så længe? Nogle gange tror jeg nemlig, at hun, når hun altså er træt, bare synes det er hyggeligt at ligge der....

Nu hvor jeg har skrevet vores plan for dagen ned, kan jeg se, at hun ammes 6 gange (+ 2 gange efter mad, men det tæller vel ikke helt). Jeg mener at have læst, at du anbefaler 6 amninger på dette tidspunkt, men som skrevet, er det bestemt ikke hver dag at hun gider at spise hos mig kl. 17, så ofte vil det kun være 5 reelle amninger. Er det ok? Jeg synes nemlig som det er nu, at jeg hele tiden forsøger forsøger at ”proppe” et eller andet i munden på hende ;-).

Men havd tænker du, får hun mælk nok? Grød og mos tilsættes 50 ml MME pr. gang, så det er jo ikke det vilde.

Mange hilsner

Lula

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre