Brev:
Grød og amning - får hun nok mælk?
29. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Grød og amning - får hun nok mælk?
Hej Helen
Nu har min datter på 5 mdr. fået grød i 1 måned og hun har taget rigtig fint imod det og spiser det med velbehag. Hun får nu 2 måltider om dagen, 1 x grød og 1 x mos (ca. 1-1,5 dl pr gang).
Jeg synes dog, at det er lidt svært mht. amningen, da hun ikke spiser så meget hos mig mere (det skal hun måske heller ikke, når hun nu får anden mad?), dels fordi hun er så nysgerrig efter alting og skal følge med i alt og dels fordi hun ikke virker så sulten.
Jeg har længe været nødt til at sætte mig i et andet rum med hende hvor der er helt stille, kan slet ikke amme hende når der er andre mennesker, men nu synes jeg også hun er helt vildt ukoncentreret når bare vi er os selv og jeg kan som regel bedst få hende til at spise hos mig når hun er træt. Ulempen er så at hun falder i søvn mens hun spiser og jeg synes det er synd at hun så skal vågne når hun skal have tøj på og sove i barnevognen (kan ikke sove indendørs om dagen).
Du får lige vores dagsplan som lige p.t. ser således ud:
8.00 Vågner – er ikke sulten på det tidspunkt, så vi står op og pusler, leger etc.
9.00 Ammes, hvor hun som regel powernapper 30 min. mens hun spiser
10.00 Får grød med frugtmos – tilbydes bryst efterfølgende og spiser 2-5 min.
10.30-11.00 Formiddagslur (mellem 1,5 og 3 timer)
14.00-15.00 Ammes
Sover derefter ca. 2 timer.
17.00 Ammes – men som regel vil hun ikke spise særlig meget på det tidspunkt, da hun har alt for travlt med at opdage verden.
18.00 Grøntsagsmos – kort amning efterfølgende
19.30 Ammes i vores seng og puttes i egen lift 45 min. senere.
24.00 Ammes
5.00-6.00 Ammes
Lurene og grødmåltid om formiddagen er jeg begyndt at lægge på det tidspunkt, da jeg så kan køre samme rytme hver dag og ikke er afhængig af at skulle være hjemme midt på dagen, hvor vi nogle gange går til gymnastik og rytmik (har også haft en del lægebesøg), så det virker mest praktisk og min datter virker til at trives med det.
Det skal siges, at jeg ammer fra begge bryster hver gang (altså ved de ”lange” amninger), ca. 25 min på det ene og 5-10 min. på det andet, om natten dog længere på det andet. Men er det stadig nødvendigt at amme så længe? Nogle gange tror jeg nemlig, at hun, når hun altså er træt, bare synes det er hyggeligt at ligge der....
Nu hvor jeg har skrevet vores plan for dagen ned, kan jeg se, at hun ammes 6 gange (+ 2 gange efter mad, men det tæller vel ikke helt). Jeg mener at have læst, at du anbefaler 6 amninger på dette tidspunkt, men som skrevet, er det bestemt ikke hver dag at hun gider at spise hos mig kl. 17, så ofte vil det kun være 5 reelle amninger. Er det ok? Jeg synes nemlig som det er nu, at jeg hele tiden forsøger forsøger at ”proppe” et eller andet i munden på hende ;-).
Men havd tænker du, får hun mælk nok? Grød og mos tilsættes 50 ml MME pr. gang, så det er jo ikke det vilde.
Mange hilsner
Lula